📅 17 marca 2020
•⏱️3 min czytania
Jak wynika z badań Fundacji Kronenberga 49% rodziców w ogóle nie rozmawia z dziećmi o pieniądzach, zaledwie 19% angażuje dzieci w domowe zakupy, zabiera do sklepów i pokazuje, jak porównując ceny wybrać tę najbardziej korzystną.
Pomimo tego, że dziecko ma wiedzę na temat przyczyny pozostania w domu, może nie rozumieć emocji rodzica. Przecież w końcu mama albo tata nie muszą iść do pracy. Możemy się bawić, długo spać i nie chodzić do szkoły czy przedszkola. Nie wie natomiast o pojawiających się obawach dotyczących opłat, środków do życia. Dzieci pierwotnie myślą, że pieniądze biorą się „ze ściany”. Zupełnie nie mają pojęcia o całej zależności pomiędzy pracą, przelewem na konto bankowe, wypłatą pieniędzy przy użyciu karty, z bankomatu. Dla nas dorosłych jest to takie oczywiste. Jednak przestaje być różowo kiedy dziecko prosi o pieniądze lub zakup zabawki. Trudno mu pojąć, że mama czy tata nie ma pieniędzy lub planu do zakupienia zachcianki. Przecież można iść do bankomatu i je wypłacić ...
Pieniądze nadal są w Polsce tematem tabu. O nich się nie mówi, o nie się nie pyta, a nawet spotkałam się ze zdaniem, że ich się nie życzy!
Źródłem tej przyczyny są przekonania. To czego dowiedzieliśmy się od naszych rodziców, z naszego otoczenia mocno ugruntowało nasz światopogląd. Dlatego różnimy się postrzeganiem różnych kwestii na przykład czy pieniądze są dobre czy złe.
A więc czym tak naprawdę są pieniądze? Wartością, jaką nadał jej człowiek. Bez względu na to czym się posługujemy, to od nas samych zależy sposób w jaki, wykorzystujemy rzeczy. Słyszałam kiedyś, że „pieniądze są źródłem wszelkiego zła”, czyżby? Za pieniądze możemy między innymi kupić jedzenie, potrzebne do życia, spełniać marzenia, uczyć się i rozwijać, kupić leki czy opłacić zabiegi medyczne.
W związku z zaistniałą sytuacją, jest wielu rodziców, którzy teoretycznie nie powinni pozwalać sobie na wolne. Zapewne na zakupy zapasów, potrzebne są pieniądze. Na zapłatę przeróżnych zobowiązań mimo pozostania w domu, również.
W rozplanowaniu wydatków zapewne bardzo pomoże zestawienie finansowe. Brzmi poważnie i może kojarzyć się ze szkolną matematyką. I to jest najczęstszy powód, dlaczego na samą myśl większość osób ma gęsią skórkę. Wbrew pozorom to proste wyliczenia a jest to wiedza z jakiej nie korzysta większość ludzi na świecie. Narzędzie, dzięki którym planowanie budżetu jest znacznie łatwiejsze. Co za tym idzie, poczucie bezpieczeństwa czy wiara, że dacie radę.
Umiejętność zarządzania pieniędzmi jest ważniejsza niż ich ilość. Każdy z nas zna kogoś kto zastanawiał się „Gdzie te pieniądze się rozeszły? Na co je wydałem/am?” Przy użyciu zestawienia finansowego, możemy z łatwością wyszczególnić nasze koszty. Nawet jeżeli dziś starcza od-do będziemy mogli świadomie przemyśleć słuszność naszych zakupów i ewentualnie podjąć kroki, wyeliminować zbędne obciążenia, znaleźć inne rozwiązania.
Zwróć proszę uwagę, że pomimo długich lat spędzonych w szkole, nikt nie uczy nas na temat zarządzania pieniędzmi. Efektem czego jest fakt, że ani dzieci, ani dorośli nie mają wiedzy dotyczącej gospodarowania finansami.
Słyszałam o takiej sytuacji, gdzie rodzicom jednej z klas szkoły podstawowej zależało na naszych warsztatach dotyczących inteligencji finansowej. Na zebraniu rozmawiano na temat programu, celu i inwestycji. Zajęcia kosztują 30 zł od uczestnika ze wszystkimi materiałami i dojazdem za 1,5h zajęć. Jedna z mam stwierdziła, że to za drogo, ale są inne warsztaty. 18 zł za 45 min i w ocenie tej mamy były dobrą okazją cenową.
Policzmy: 30 zł pierwszy warsztat 1,5h = 90 min = 2x 45 min 18 zł + 18 zł = 36 zł drugi warsztat 45 min, 2x 45 min = 90 min
Właśnie w ten sposób „uciekają” nam pieniądze. Jak widać nie są to skomplikowane równania. W tym wypadku jest to zaledwie 6 zł. Co jeśli dokonujemy takich decyzji o 6 zł, 2zł, 9zł codziennie minimum raz? To właśnie różnica, którą moglibyśmy odłożyć na niespodziewane sytuacje.
Zestawienie finansowe ułatwi też planowanie wydatków „do przodu”. Po rozpisaniu sobie tego, podejdziemy do sprawy mniej emocjonalnie i łatwiej będzie znaleźć rozwiązanie czy pomysł na opłacenie rachunków. Zwłaszcza teraz, kiedy nie każdy dostanie zasiłek z powodu panującego wirusa.
Wzory zestawień z łatwością znajdziecie w internecie. Powodzenia!
Zapraszamy na innowacyjne warsztaty z rozwoju osobistego dla dzieci, w ramach ogólnopolskiego programu "Rozwojowa szkoła". Ćwiczenie zawarte w tym artykule pochodzi z zajęć "Złota skrzynia - zbiór myśli na wielką skalę". Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej co jeszcze wartościowego robimy: [www.savoir7.pl (https://www.savoir7.pl) Na zajęcia otwarte zapisz dziecko [tutaj (https://kidos.pl/savoir7-5d8de21769f642003c1021eb/warszawa)
Magdalena Michalak - Certyfikowany trener umiejętności społecznych oraz wspomagania oświaty, trener kontroli złości i coach. Twórczyni programów edukacyjnych z rekomendacją Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii oraz Instytutu Praktycznej Edukacji. Prekursorka ogólnopolskiego programu „Rozwojowa szkoła”. Od 10 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą i nadal kocha to co robi.