Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby nas słuchało i było usłyszane?

📅 27 lutego 2020

⏱️4 min czytania

Zapewne wielu z Was się nad tym zastanawia. Pod tak zadanym pytaniem może się kryć wiele emocji i doświadczeń. Można napisać o wielu zasadach, jednak dziś opiszę te szczególnie ważne.

Jak rozmawiać, jak mówić żeby dzieci nas słuchały? Jak to powiedział Robert Fulghum: „Nie martw się, że dzieci nigdy cię nie słuchają. Martw się, że zawsze cię obserwują.”

Jeżeli pytasz o to, jak rozmawiać z dzieckiem, żeby wyłączyło grę po ustalonym czasie, było kulturalne, miało widzę jak wyrażać emocje lub aby zaczęło oszczędzać kieszonkowe na upragnione zabawki - to Ty Rodzicu sam musisz dać przykład. Przestań się dziwić, że syn czy córka nie traktuje poważnie waszego ustalenia, zgody grania na tablecie, jeżeli jesteś niekonsekwentny, sam/a nie wiesz ile dokładnie to jest „30 minut”. Po każdym „zaraz, no jeszcze 5 minut, proszę” w kółko odpuszczasz i zgadzasz się mając nadzieję, że później w ramach wdzięczności posprząta zabawki, a nie poprosi o kolejne 5 minut. Tak zwykle nie jest.

1 komunikacja chłopiec

Słuchaj aktywnie, z uwagą. To podstawa dobrej komunikacji - ze wszystkimi.

Wydaje nam się, że skoro słyszymy, to słuchamy. To zdecydowanie różne pojęcia. Czasami, podczas gdy przytłacza Cię natłok obowiązków, takich jak rozpakowanie zakupów czy ugotowanie obiadu, dziecko przyjdzie do Ciebie po poradę, na rozmowę.

Ty właśnie wtedy wieszasz pranie i zastanawiasz się czy zupa nie kipi. Dziecko mówi coś, ale Ty bezmyślnie przytakujesz, ponieważ wykonujesz kilka czynności naraz.

Jeżeli w tym momencie nie możesz uważnie posłuchać, powiedz mu tym. Prośba o rozmowę w wyznaczonym czasie np. za 10 min jest lepszym rozwiązaniem niż udawanie słuchania. Dziecko od razu to wyczuje. Po prostu powiedz, że zależy Ci na tym, aby uważnie posłuchać, natomiast robisz teraz coś innego i nie możesz poświęcić takiej uwagi jakbyś chciał/a i jakiej ono potrzebuje. Po upływie wyznaczonego czasu lub zakończenia czynności porozmawiaj z nim. Podziękuj za cierpliwość. Uważne słuchanie sprawi, że w żadnym wypadku nie pominiesz ważnego przeżycia czy kłopotu dziecka. Podczas rozmowy staraj się nie oceniać wypowiedzi, to poskutkuje budowaniem zaufania. Dzięki temu Twoje dziecko przyjdzie do Ciebie z każdym problemem nie bojąc się niemiłych komentarzy lub braku czasu. Będzie wiedziało, że może liczyć na Twoją pomoc. Poczuje się ważne.

W tym wszystkim najważniejsza jest świadomość tego, że mamy różne reakcje, przekonania, wartości, a to samo słowo dla każdej osoby może znaczyć coś innego.

1 komunikacja dziewczyna front

Na naszych warsztatach mamy taką aktywność, która sprawia, że za każdym razem jestem zdumiona kreatywnością uczestników, jak i ich własnymi wnioskami na ten temat.

Teraz i Ty też możesz wciąć w nich udział. Gotowy/a? Weź kartkę i coś do pisania lub po prostu uruchom wyobraźnię. Chodzi o pierwszą myśl, pierwszy pomysł, który przyjdzie Ci do głowy. Cokolwiek pomyślisz, to jest w porządku. Zachęcam do wykorzystania ćwiczenia, na zabawę z całą rodziną!

Narysuj proszę lub wyobraź sobie:

Zamek

Wodę

Kwiat

Kiedy wszyscy uczniowie skończą, zależy mi na tym, aby zobaczyli w jaki sposób namalowali poszczególne przedmioty. Zobacz sam/a ile może być wariantów. Zamek - taki, w którym mieszka król, zamek od drzwi, zamek przy bluzie lub jako część broni. Woda - Dzieciaki na warsztatach przedstawiają różne warianty. Woda w szklance, w butelce. Fale, woda jako zbiornik wodny. Rysują kałużę, małą kroplę itd. Kwiat - W doniczce, wyrastający z ziemi. W doniczce lub wazonie. Z listkami oraz sam kielich kwiatu. Następnie zadaję pytania: Kto się pomylił? Kto źle zrozumiał? Kto wykonał dobrze zadanie? Jak myślicie?

Po podsumowaniu wniosków okazuje się, że każdy narysował to, co pojawiło się w pierwszej kolejności. Nikt, nie powiedział przecież narysuj zamek jakobudowlę, nie wydał konkretnego polecenia. Zatem, każdy wykonał zadanie dobrze.

Takie pytania powinniśmy zadać sobie podczas każdej rozmowy. Najlepiej zanim jeszcze dojdzie do ewentualnych nieporozumień. Wszystko dlatego, że jedno słowo, ma wiele znaczeń. Wypowiedzi podyktowane dodatkowo naszymi oczekiwaniami, czy często skrótami myślowymi powodują, że odbiorca zupełnie inaczej wybiera to co chcemy przekazać.

1 komunikacja dziewczyna bokiem

Ile razy zdarzało się, że prosiliśmy o przyniesienie czegoś z drugiego pokoju otrzymaliśmy inny przedmiot? Czy znasz taką sytuację, kiedy prośba o zakup małej błahostki, w drodze do domu okazała się nieporozumieniem?

Warto jest zawsze dopytać:

  • Co masz na myśli mówiąc .. ?
  • Czy dobrze rozumiem, że chcesz/potrzebujesz .. ?
  • Jaka jest Twoja intencja ..?

Jeżeli już o intencji mowa, czasami poprzez niefortunne połączenie słów, w konsekwencji, tworzy się zupełnie inny przekaz niż ten, na którym nam zależało. Niepoprawna kolejność słów, źle dobrane słowo, czasem zmienia kontekst wypowiedzi o 180 stopni. Znajomość czyjejś intencji jest wówczas kluczowa. Wiedza na temat - na czym Ci zależy? Co jest Twoim celem w tej wypowiedzi? Może uratować sytuację przed kłótnią.

Drodzy rodzice, Znajdźcie czas na rozmowę z waszymi dziećmi. W domu, na spacerze, na żywo, nie przez telefon czy inne komunikatory. Bądźmy skoncentrowani podczas słuchania. Starajmy się zrozumieć przekaz, a jeśli nie rozumiemy dopytajmy. Szczera rozmowa jest świetnym fundamentem do budowania wartościowej relacji. Zapewne do takiej dążysz rodzicu, czyż nie? Mam nadzieję, że powyższe podpowiedzi przydadzą Ci się w tym. Powodzenia!

Zapraszamy na innowacyjne warsztaty z rozwoju osobistego dla dzieci, w ramach ogólnopolskiego programu "Rozwojowa szkoła". Ćwiczenie zawarte w tym artykule pochodzi z zajęć "Złota skrzynia - zbiór myśli na wielką skalę". Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej co jeszcze wartościowego robimy: www.savoir7.pl Na zajęcia otwarte zapisz dziecko tutaj

Magdalena Michalak - Certyfikowany trener umiejętności społecznych oraz wspomagania oświaty, trener kontroli złości i coach. Twórczyni programów edukacyjnych z rekomendacją Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii oraz Instytutu Praktycznej Edukacji. Prekursorka ogólnopolskiego programu „Rozwojowa szkoła”. Od 10 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą i nadal kocha to co robi.

Chcę otrzymywać informację o nowych zajęciach i promocjach
Edulab © 2019 All rights reserved